Plötsligt händer det!

maj 22, 2013 Kommentering av

Ser i statistiken att jag helt plötsligt fått massa sökningar på ”min frisör slutade”….

Minst sagt intressant. 🙂

Undrar vem…

Och varför…

Annonser
Taggar:

Utelunch

april 29, 2013 Kommentering av

Var ute på lunchen tillsammans med kollegorna. Det lunchstället vi var på skulle ha jättegod mat. Själv har jag aldrig varit där och hoppades på lite nyttig mat.

På menyn stod: Fläsknoisette med stekt potatis och berneaise, Kåldolmar med potatis och brunsås samt lingon, Pasta med kyckling, paprika, curry och banan, Kebabtallrik, valfri pizza 1-15 samt smör bröd, sallad, kaffe och kaka.

Fläsk är jag inte ett dugg förtjust på så det gick bort. Kåldolmar kändes mest som kolhydratchock så det gick också bort. Kebabtallrik och pizza till lunch kändes helt knasigt så även det valde jag bort. Kvar blev pasta med kyckling så det fick det bli.

Först en salladstallrik: isberg, kikärtor, några skivor tomat och några oliver. Sen kom maten in. En jättetallrik med papardelle och massor med solgul currysås. Lite ruccola och några små bitar röd paprika gjorde att det såg supergott ut. Började leta efter kyckling… hittade några småbitar här och var, sammanlagt kanske en halv normalstor kycklingbröstfilé, några pyttesmå paprikabitar, en liten bit banan. Allt var rejält indränkt i gräddig currysås.

Pasta åt jag knappt av. Jag vet hur jag reagerar på vit pasta och var därför försiktig. Smakade någon liten bit, men den var så äckligt söt så det var enkelt att låta bli. Fiskade upp kycklingen, paprikan och ruccolan. Undvek inte såsen, den var god. Ihop med salladen jag åt till förrätt blev jag faktiskt lite mätt.

Prisvärt? Inte alls. För 79;- kan jag få massor med nyttig god mat istället för massor med kolhydratrik vit pasta som höjer mitt blodsocker till skyarna och sen får mig att tappa fattningen när blodsockret går ner och suget kommer som brev på posten.

 

Taggar:, , ,

Äter mer och lite om crawings

april 26, 2013 Kommentering av

Ja, de dagar jag tränar vill jag gärna äta lite mer.Tack vare att jag kör periodisk fasta med ätfönster på åtta timmar hinner jag äta för mycket. Det känns helt otroligt bra att jag äter nästan exakt så mycket lite som krävs för viktnedgång och lägger automatiskt på den mängd kalorier som jag förbrukar vid träning de dagar jag tränar. 

Är så nöjd över att ha börjat kostregga och äntligen har koll på vad jag stoppar i mig. Som igår, en timme efter middagen, blev väldans sugen på en macka, eller en skål yoghurt med flingor, eller whatever. Jag visste det var bara sug för jag var fortfarande mätt efter middagen. Suget var enkel att slå ifrån mig eftersom ätfönstret var slut och jag kunde få min macka eller yoghurt eller whatever först dagen efter. Så var det inte mer med det. 

Det mer intressanta i det hela var varför jag fick crawings bara en timme efter maten? Var det något jag åt som höjde mitt blodsocker och senare när nivån började sjunka så ville hjärnan ha mer av den söta kolhydratföda? Jag åt en hel del wokgrönsaker och lite basmatiris. I dessa två fanns 32 gram kolisar. Jag misstänker att jag gick igång på just det. Det blev för mycket på en gång helt enkelt. 

Men som sagt, det kändes enkelt att strunta i mina crawings. I alla fall igår. Så skönt att jag har koll!

Morgonens vikt

april 25, 2013 Kommentering av

Vågen visade 62,8 i morse. *gillar*

Sen på eftermiddagen provade jag kavajen som stramade åt i midjan sist. Den satt som gjuten. Någonting händer uppenbarligen. Borde ta lite mått snart. Så jag har koll. 

Annars så ser dagens matintag ut så här: 

Energifördelning

Protein: 471 kcal, 34 E%
Kolhydrater: 181 kcal, 13 E%
Fett: 718 kcal, 53 E%
Totalt: 1369 kcal

Mätt och nöjd är jag. Började fastan kl 19 så nästa måltid blir vid 11 i morgon. 

Taggar:, ,

Hungrig

april 23, 2013 Kommentering av

Inget konstigt. Är alltid hungrig när jag simmar på morgonen. Tur jag är förberedd och kan äta lite nötter och ett kokt ägg så här innan jag ska hem. Annars i matväg blev det en proteinshake innan simpasset. Sedan lunch kl 11:30, efter 16,5 timmars fasta, en medhavd lunchlåda med spaghetti carbonara och lite keso för proteinernas skull, det var knappt någon bacon kvar, samt efterföljande liten automatlatte. Nu mellis med 30g blandade nötter och ett kokt ägg och snart hemgång. 

Taggar:,

Skrivlusten

april 22, 2013 Kommentering av

vill inte infinna sig, men jag vill berätta att det går bra. Periodisk fasta fungerar helt klart bättre för mig än 5:2-dieten gör. Jag äter runt 1600 kcal per dag. Lite ansträngning krävs det dock för jag behöver välja näringstät mat för att komma upp i det.

Simma fastande

april 19, 2013 Kommentering av

Att simma helt fastande vet jag inte hur det känns. Jag tog nämligen en proteindrink i bilen på väg till simhallen. Det kändes bra att simma. Ingen skillnad i orken och jag körde på som vanligt. Väl på jobbet kände jag mig inte hungrig så jag tog svart kaffe och inväntade vanlig lunchtid strax före tolv. Det blev med andra ord en fasteperiod på närmare 17 timmar när jag satte mig och åt min matlåda med gårdagens middagsrester.

Livsmedel
100g Basmatiris kokt
150g Kyckling höns kokt grillat stekt ospecificerat
50g Kelda soppa karibisk

Energifördelning

Protein: 189 kcal, 38 E%
Kolhydrater: 117 kcal, 24 E%
Fett: 188 kcal, 38 E%
Totalt: 493 kcal

Kanske lite snålt, men det var det jag hade med mig så det får duga.