Hem > Uncategorized > 5:2 dieten – något för mig?

5:2 dieten – något för mig?

februari 19, 2013

Ja, nu trillade jag över 5:2 dieten. När jag googlar ser jag att det finns en hel del att läsa både på svenska och engelska. Verkar intressant. Du äter som vanligt fem dagar i veckan (nåja, max 2000 kcal för kvinnor och 2200 för män) och kör svältkur två dagar i veckan (med max 500 kcal för kvinnor och 600 kcal för män). Svältdagarna ska inte läggas efter varandra utan du skall fördela dessa jämnt under veckan så det blir i praktiken: äta 2 dagar – svältdag – äta 3 dagar – svält. Under svältdagarna får du äta och dricka vad du vill så länge du håller dig under den maximala kalorigränsen. Jag har läst lite bloggar och kollat på video på YT som beskriver dieten och det verkar helt klart intressant. De flesta verkar ta till VLCD-pulver under svältdagarna. VLCD känns inte lockande så skulle jag få för mig att prova dieten så hade jag satsat på proteiner. Borde helt klart överleva på 6-7 kokta ägg under svältdagarna?!

Jag ser faktiskt en del liknelser mellan 5:2 och Dukan. Båda dieterna tillåter att du äter vad du vill någon eller flera dagar i veckan. Båda kräver att du stramar åt rejält en eller flera dagar i veckan. Det som skiljer dieterna åt är antal dagar och vilken typ av mat är tillåten.

Dukan är betydligt striktare när det gäller typ av föda. 5:2 fokuserar på kalorimängden.

Min personliga gissning är att det är betydligt enklare att följa 5:2 än Dukan i vardagen. Jag upplevde tidigare att Dukans koncept med magert protein kan vara ganska svårt att följa. Okej, när man väl är klar med viktnedgången handlar det endast om en proteindag i veckan, det är lätt, men samtidigt finns det fortfarande otillåtna livsmedel och du behöver passa dig för fettet.

5:2 har inga förbehåll när det gäller livsmedel, utan begränsar mängden kalorier. Under en kortare tidsperiod när jag försökte köra något slags low carb / lchf och samtidigt räknade kalorier upptäckte jag att jag sällan (aldrig?) lyckats få i mig mer än 2000 kalorier. För min del skulle det betyda att jag kan äta som vanligt, utan att behöva räkna något, fem dagar i veckan och hålla mig till 6-7 ägg (eller makrill på burk med sallad) två dagar i veckan. Känns genomförbart. Känns absolut som något jag kan tänka mig att testa.

Frågan är bara vilka dagar som skulle funka bäst som fastedagar? Vill jag jag ha fastefria helger eller är det snarare fördel att lägga en fastedag under helgen?

Jag fortsätter klura på saken.

Etiketter:, , , ,
Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

